“ Pienso que todos tenemos la semilla de la resiliencia; de cómo sea regada
depende su buen crecimiento”
Palabras de un adolescente de Nueva York. En Laura J. Hilton, La voz de los jóvenes, Vol. 5, No.
3/1994. Ginebra, Suiza.
Des de fa molt temps s’ha buscat un terme per definir la capacitat d’alguns
éssers humans per a superar condicions adverses i, a més a més, transformar-les
en avantatges o estímuls per al seu desenvolupament biològic, psicològic i social.
Així, del terme “invulnerabilitat” o “capacitat d’afrontar” plantejats per
la investigadora E. Werner, hem arribat fins a resiliència. Aquesta paraula
prové del llatí, resilio, que
significa, tornar enrere, donar un salt o rebotar. El concepte, es va començar
a utilitzar en física, i expressava la capacitat d’alguns materials per a
recobrar la seva forma original després de ser sotmesos a una pressió
deformadora.
Però, en 1972, Michael Rutter l’adopta per a les ciències socials per a
referir-se a la "capacitat del ésser humà per fer front a les adversitats
de la vida, superar-les i inclòs, ser transformades positivament por
elles".
La resiliència implica dos components:
- Resistència enfront les adversitats,
és a dir, capacitat per mantenir-se davant grans exigències i pressions
- Capacitat per aprendre de les
derrotes i reconstruir-se creativament, transformant els aspectes negatius
en noves oportunitats i avantatges.
Els primers estudis sobre resiliència es basaren en persones que havien
viscut situacions límits, com per exemple dones maltractades, nens sense llar o
persones confinades en camps de concentració, com Ana Frank. Uns altres estudis
estudiaven els riscos, els traumes i la resiliència a nivell grupal.
Un dels estudis més importants per al desenvolupament del concepte de resiliència, és el realitzat per les investigadores Emmy Werner i Ruth Smith. Aquesta investigació realitzada, durant 32 anys a un grup de persones, va aportar dades essencials sobre resiliència, les condicions que l’afavoreixen i els processos de construcció.
Tant els estudis individuals com els epidemiològics van aportar un factor comú en totes les persones capaces de transformar-se positivament: és l’existència d’una persona que els havia acceptat de manera incondicional, tal com eren, independentment del seu caràcter, físic o passat. Altres factors favorables per a la construcció i desenvolupament de la resiliència són:
º Característiques personals o individuals:
temperament flexible, actiu, capacitat d’adaptació i competències relacionals i
socials.
º
Factors
de l’entorn (família, recolzament social i medi físic): La
presencia d’adults accessibles, responsables i atents a les necessitats de nens
i joves; existència normes i límits clars i d’expectatives apropiades a la seva
edat, que li proporcionin metes significatives
que promoguin la seva autonomia; l’obertura d’oportunitats de participació:
sense por a que els infants puguin cometre errors i la figura de l’adult com a
referència per a la imitació.
A aquesta mateixa conclusió va arribar uns dels pioners en l’estudi de la resiliència, Boris Cyrulnik, que desprès de passar per un camp de concentració i perdre als seus pares, va ser acollit per una família que li inculcà amor per la vida i la literatura.
Aquí vos deix una interessant entrevista a aquest neuròleg i psiquiatra,
sobre resiliència.
Entrevista a Boris Cyrulnik from Quindrop on Vimeo.
No hay comentarios:
Publicar un comentario