“No se puede olvidar que la mejor aula
estarà allí donde el alumno pueda aprender a ser y a vivir”
Blazquez: 1993, 346
“Llibertat de provar, equivocar-se,
corregir on i amb qui, invertir curiositat, intel·ligència, emocions,
d’apreciar els recursos infinits de les seves mans, de la seva vista, de la
seva oïda, de les formes, dels materials, dels sons i dels colors: llibertat
d’advertir com la raó, el pensament, la imaginació, cree una trampa
ininterrompuda entre les coses i mouen i sacsegen el món”
Loris Malaguzzi
La meva escola és un lloc per a ser viscut i assumit com propi per tota la
comunitat educativa: alumnat, professorat i famílies i que interactua
permanentment amb el seu entorn natural i social.
És un espai acollidor que
possibilita una gran diversitat de comunicació, d’interralació personal i
grupal, afavoridor o inhibidor d’actituds, d’aprenentatges i de comportament.
La meva escola és inclusiva, integradora i oberta, que entén la diversitat
com a font de riquesa a nivell cognitiu, cultural, social i afectiu.
És una entitat democràtica, basada en valors com la solidaritat, el
respecte envers els altres, la responsabilitat, la tolerància, el diàleg, la
cooperació, l’autonomia, la participació i la creativitat.
Els nens són els protagonistes del seu aprenentatge. Són actius i capaços
d’aprendre i solucionar problemes. La meva escola afavorirà el seu
desenvolupament integral partint de les característiques, possibilitats,
peculiaritats, coneixements, vivències i ritmes de cadascú, fomentant
l’acceptació d’un mateix i fent créixer la seva autoestima i autonomia.
Per això, serà una escola en propostes metodològiques que permeten al nen
construir el seu aprenentatge, buscant, experimentant, descobrint, repetint,
provant, equivocant-se, creant, manipulant, reconstruint, activament.
Amb activitats globalitzadores que tinguin interès i significat per a ells,
que permetin l’experimentació, el joc i la interacció social i física, sempre
en consonància amb el desenvolupament evolutiu.
Per tot això, és una escola que ofereix gran riquesa de materials i
instruments, espais que convidin a l’observació, situacions que promoguin el
llenguatge, la representació, les emocions y les relacions, sense oblidar que
els contextos quotidians són una via privilegiada per a desenvolupar aquesta
activitat.
És una escola que interpreta la interacció com un potencial educatiu
indiscutible si es desenvolupa en un clima d’afecte i seguretat, amb
estabilitat en les referències (mitjançant la continuïtat dels mestres o tutors
en un mateix cicle), amb interaccions personalitzades nen-adult, activitats
conjuntes entre iguals i supervisades per un adult que afavoreixin relacions
constructives i que ajudin a superar conflictes.
En definitiva, es tracta d’una escola que permet el desenvolupament
integral de l’infant, mitjançant el joc, activitats globalitzadores i
significatives, que potenciïn l’autonomia personal, la interacció, la
col·laboració i el respecte entre els nens, en un ambient acollidor i segur, on
participen escola i família per igual.
Com vaig comentar a la primer activitat d’aquesta assignatura, crec que el
desenvolupament emocional s’ha de posar per damunt de certs continguts
curriculars.
Així, sobre la base de
aprendre a ser i aprendre a viure
junts,
podem començar a
aprendre a aprendre i aprendre a fer.
No hay comentarios:
Publicar un comentario