domingo, 1 de julio de 2012

La meva escola



“No se puede olvidar que la mejor aula estarà allí donde el alumno pueda aprender a ser y a vivir”
Blazquez: 1993, 346

“Llibertat de provar, equivocar-se, corregir on i amb qui, invertir curiositat, intel·ligència, emocions, d’apreciar els recursos infinits de les seves mans, de la seva vista, de la seva oïda, de les formes, dels materials, dels sons i dels colors: llibertat d’advertir com la raó, el pensament, la imaginació, cree una trampa ininterrompuda entre les coses i mouen i sacsegen el món”
Loris Malaguzzi

La meva escola és un lloc per a ser viscut i assumit com propi per tota la comunitat educativa: alumnat, professorat i famílies i que interactua permanentment amb el seu entorn natural i social. 

És un espai acollidor que possibilita una gran diversitat de comunicació, d’interralació personal i grupal, afavoridor o inhibidor d’actituds, d’aprenentatges i de comportament.

La meva escola és inclusiva, integradora i oberta, que entén la diversitat com a font de riquesa a nivell cognitiu, cultural, social i afectiu.

És una entitat democràtica, basada en valors com la solidaritat, el respecte envers els altres, la responsabilitat, la tolerància, el diàleg, la cooperació, l’autonomia, la participació i la creativitat.

Els nens són els protagonistes del seu aprenentatge. Són actius i capaços d’aprendre i solucionar problemes. La meva escola afavorirà el seu desenvolupament integral partint de les característiques, possibilitats, peculiaritats, coneixements, vivències i ritmes de cadascú, fomentant l’acceptació d’un mateix i fent créixer la seva autoestima i autonomia.

Per això, serà una escola en propostes metodològiques que permeten al nen construir el seu aprenentatge, buscant, experimentant, descobrint, repetint, provant, equivocant-se, creant, manipulant, reconstruint, activament.

Amb activitats globalitzadores que tinguin interès i significat per a ells, que permetin l’experimentació, el joc i la interacció social i física, sempre en consonància amb el desenvolupament evolutiu.

Per tot això, és una escola que ofereix gran riquesa de materials i instruments, espais que convidin a l’observació, situacions que promoguin el llenguatge, la representació, les emocions y les relacions, sense oblidar que els contextos quotidians són una via privilegiada per a desenvolupar aquesta activitat.

És una escola que interpreta la interacció com un potencial educatiu indiscutible si es desenvolupa en un clima d’afecte i seguretat, amb estabilitat en les referències (mitjançant la continuïtat dels mestres o tutors en un mateix cicle), amb interaccions personalitzades nen-adult, activitats conjuntes entre iguals i supervisades per un adult que afavoreixin relacions constructives i que ajudin a superar conflictes.

En definitiva, es tracta d’una escola que permet el desenvolupament integral de l’infant, mitjançant el joc, activitats globalitzadores i significatives, que potenciïn  l’autonomia personal, la interacció, la col·laboració i el respecte entre els nens, en un ambient acollidor i segur, on participen escola i família per igual.
Com vaig comentar a la primer activitat d’aquesta assignatura, crec que el desenvolupament emocional s’ha de posar per damunt de certs continguts curriculars. 
Així, sobre la base de
aprendre a ser i aprendre a viure junts,
podem començar a
aprendre a aprendre i aprendre a fer.




No hay comentarios:

Publicar un comentario